Känslighet

01.11.2021

Hej allesammans!


I dagens inlägg vill jag skriva ut om känslighet.


Även om jag helst inte vill erkänna det är jag nog en rätt känslig person faktiskt. Anledningen till att jag inte vill erkänna det är för att det känns som en tabu sak att säga om sig själv av någon anledning, känns som att man borde vara "tuff" liksom.


Men så är det, jag är känslig. Det finns ju både för- och nackdelar med detta, på ett sätt kan det vara jobbigt då jag enkelt känner av stämningar i rum, jag känner att jag snabbt vet andra människors sinnesstämningar samt att jag blivit bra på att läsa av människor p.g.a. detta, vilket i och för sig kan vara en stor fördel. Liksom allt som kan ses som en nackdel kan också vara en fördel med detta.. Jag blir lätt överstimulerad är väl en tydlig nackdel då kanske? Fast samtidigt blir jag ju det p.g.a. att jag tar in mer än vad en mer "neutral" person rent känslighetsmässigt gör vilket kan vara en fördel.

Känslighet och kreativitet


Att det finns en koppling mellan känslighet och kreativitet tror jag på, anledningen till det är nog för att om man är en känslig person behöver man på något sätt få utlopp för det. Det kan handla om att man behöver lite "egen tid" efter alla intryck man fått in, då kan det passa med att t.ex. måla, skriva, sjunga eller dansa för att få ut alla känslor från sitt känsloregister. Det finns ju liksom känslor som kan vara svåra att uttrycka som man tycker är enklare att måla upp eller visa genom en dans, vilket då blir anledningen till att jag därför tror känsliga människor är mer kreativa.

© 2021 Karls Egna Tankar
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång