Tänkandets uppgift

09.04.2022

Allt börjar med en tanke, allt vi människor har skapat är tack vare att någon kunnat tänka ut det för att därefter utföra det avsedda på ett eller annat sätt.
Tänkandet går att förbättra hos oss människor genom att skriva, när du skriver formulerar du dina tankar på ett mer tydligt sätt. Det är t.ex. därför man kan få rådet att skriva ned sina tankar för att klargöra stormen som pågår i huvudet under stressande omständigheter och komma fram till en möjlig lösning på problemet.


Jag själv tycker om att skriva ned mina tankar, inte minst i mina inlägg på den här hemsidan men utöver detta också. Jag har följt psykologiprofessorn Jordan Peterson under några år och han har fått mig att inse just detta, alltså att skrivandet är till stor hjälp för ens tankar och viktigt för att göra dig förstådd för andra. Han har ett känt citat som lyder: "If you can think, and speak, and write, you are absolutely deadly."


Det ligger mycket makt i att kunna föra sin egen talan helt enkelt och för att kunna göra det behövs det då att du förstår ditt tänkande, bli mer logisk i det och kunna förklara hur du faktiskt tänker. Oavsett hur smart du är, om du inte vet hur du ska formulera dig är det ändå ingen som kommer att kunna förstå dig och det kan bli svårare att dra nytta av din intelligens om du förblir missförstådd och slarvar.


Det var inte så länge sedan jag förstod hur viktigt det är att kunna skriva samt föra sin talan och jag har själv märkt hur mina tankar blir mer tydliga då jag för ned dem i ett dokument. Det som händer då är att man hittar själva kärnan i ens tanke och suddar bort det sludder som bara skapar missförstånd för mottagaren eller helt enkelt inte behövs i texten/tanken då man tydligare förstår vad det är man egentligen försöker förmedla.


I det här inlägget du precis läst har jag försökt vara så tydlig jag kan vara i mitt tänkande/skrivande vilket också är själva andemeningen i texten och jag hoppas det framkommit en del i alla fall. Jag fortsätter skriva då jag märker att det hjälper mig och ger mig en viss mening.

© 2021 Karls Egna Tankar
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång